La segmentació de mercat o com
optimitzar els recursos en
màrqueting digital
- laOriginal
- 02/16/2023
- 2:04 pm
- No Comments
En què consisteix La segmentació de mercat?
Pensar i crear estratègies de màrqueting per la nostra empresa sense fer un exercici previ de segmentació de mercat al qual ens dirigim, és com xutar a una porteria de futbol a les fosques, algun xut acabarà sent gol, però la gran majoria es perdran en la immensitat del terreny de joc. Òbviament, aquesta no és la idea.
És possible que en més d’una ocasió un s’hagi preguntat a quin públic li interessa arribar. I en més d’una ocasió la resposta és: “A tothom”, pensant “si aconsegueixo fer arribar la meva proposta a tot el món, segur que augmento les possibilitats de negoci”. Gran error, ni tan sols les empreses més potents del mercat realitzen campanyes tant generals.
La teoria diu que la segmentació de mercat és una estratègia de màrqueting que consisteix a dividir al públic d’una marca o negoci, en grups més petits que s’identifiquen per unes certes característiques que comparteixen entre si. Fent una bona segmentació, és més fàcil dirigir els esforços de brànding, vendes i seguiment de forma personalitzada i, per tant, optimitzar els recursos. Dit d’una altra manera, si acotem i identifiquem al nostre públic real, podràs adaptar la teva proposta, els missatges i els canals per arribar al nostre públic objectiu amb més facilitat.
Variables de segmentació
Per fer-ho possible, s’han de conèixer i entendre les principals variables de segmentació i aplicar totes les que siguin necessàries:
- Variable geogràfica: Correspon al lloc on resideixen: país, ciutat, barri.
- Variable demogràfica: Fa referència a qui són, com s’identifiquen: sexe, edat.
- Variable firmogràfica: Es refereix al tipus d’empresa, al sector al qual es dediquen.
- Variable psicogràfica: Se centra en com són, és a dir, a quina classe social pertanyen, amb quina orientació política s’identifiquen.
- Variable actitudinal: Es fixa en com veu el món el nostre client potencial, quines són les seves preocupacions i ideals.
S’ha d’analitzar als clients i al públic objectiu des de tots els punts de vista possibles, però tenint en compte que en alguns casos hi haurà variables que no tindrà sentit aplicar, sobretot en funció del mercat al qual es dediqui l’empresa.
Pros i contres
Per tant, quins són els avantatges de segmentar el públic objectiu?
- Potencia l’abast de petites empreses: optimitzar els recursos per dirigir-se al seu públic, que tindrà més probabilitats i interès en la proposta que s’ofereix.
- Maximitza l’abast de les empreses grans: com més ampli sigui el públic més gran serà la competència que s’haurà de vèncer.
- Redueix costos i temps: amb la segmentació adient s’evita invertir diners en més d’una campanya o haver d’esperar molt de temps per a obtenir resultats.
- Enforteix la relació amb els teus clients: enviar els missatges correctes al públic correcte fa que es creï un vincle sòlid i empàtic amb els qui el reben. Així creem clients lleials.
Però, què hem d’evitar a l’hora de fer la segmentació?
- Si reduïm massa el mercat: això portarà pocs o nuls beneficis per a la marca, perquè no s’està arribant a suficients persones.
- La falta d’adaptació: encara que les segmentacions tenen sempre algun aspecte invariable, evolucionaran al llarg del temps i s’han d’anar adaptant a l’etapa en què ens trobem.
- Pot conduir a un enfocament equivocat: encara que dependrà del producte o servei, cal analitzar molt bé si les dades demogràfiques són o no un element important al moment de determinar com parlar-li al públic al qual et dirigeixes.
Un cop fet aquest exercici, s’ha de canalitzar tota la informació i adaptar la proposta de valor, els missatges o els canals per arribar a aquest públic.
Si l’article us ha semblat interessant, espereu a veure el que publicarem ben aviat:
“Segmentació de mercat vs. Customer Persona”